Och så tog väldens bästa år slut

Vardag / 2015, 2016, nyår, årsresumé / Permalink / 0
Det var mycket som hände 2015 och jag har aldrig haft så roligt eller känt mig mer hemma än detta år. Jag har slängt ihop lite bilder men hittar nästan inga från de första tre månaderna på året. Men att jag under knappa 3 veckor hade 16 plåtningar till boken, plåtandes till Normstormutställningen, planering för portfolio och reseprojektet tog väl upp all tid man hade att andas på, så livet kom på avfas den tiden. 
När allt det var klart åkte jag, Fanny, Lotta och Liz till Skottland och körde gärnet. Andades ut som bara den, njöt och plåta. Vi startade med en vecka i Edinburgh för att sedan resa över landet med tåg till Fort Williams och sedan med buss längs den slingriga kusten till den lilla hålan Glencoe där våra älskade berg fanns, för att spendera några dagar på vår sista vecka där. 
 
Sedan njöt vi in våren efter våra resor. Detta blev en av de bästa kvällarna i Jönköping.
 
Vi åkte på intervju till Gamleby Fotoskola - Fotograf för reklam och magasin. Och så fick vi härliga antagningsbesked och blev ungefär såhär glada! Nu var hösten säkrad.
 
Vi premiärbadade i Vättern, precis så spontant det ska vara, hade examensutställning och sommaren lockade fram livet i mitt hår. 
 
Jag slutade på Fotoskolan Jönköping och flyttade ifrån den stad och de människor jag kommit att älska. Men vid det här laget hade jag kommit på vad det var jag ville hålla på med. Modefotografi. Jag sökte in till Fotoskolan Jönköping för att köra gestaltande och min främsta förebild var Brooke Shaden. Men mode på ett kreativt sätt lockade nu mer. Här är sista kvällen med Jönköping och inom dagar hade alla flyttat tillbaka till sina egna hörn av Sverige.
 
Att komma hem-hem igen kändes först ganska fel. Det var väldigt tomt särskilt som att jag bodde själv i stan då jag jobbade dag ut och dag in, och alla andra flyttat till sommarstugan för semester. Att gå från att bo i samma hus som 8 personer i ens egen ålder till att plötsligt ha föräldrar och syson igen blev en omställning - som jag nu älskar men jag drömmer om när jag får flytta till en egen lägenhet som bara den... Jag försökte ägna de få timmar jag inte jobbade under sommaren åt familj och vänner och varva ner efter Jönköpings all stress.
 
Tillslut började vi sakna varandra för mycket och jag fick träffa några av de härliga från Jönköpingstiden igen i slutet av sommaren. En sån där natt som verkligen aldrig tar slut och där det nästan är lika ljust hela tiden. 
 
Jag och min älskade Ivana åkte äntligen till Kroatien för att denna gång få en paus från all jobbhets. En resa vi drömt om sedan vi var små och vi hade det helt underbart i Makarska.
 
Bara sådär så började skolan igen och denna gång var det inte längre än till Gamleby för min del. Min drömskola, och jag fick återigen träffa människor från Sveriges alla hörn och med det många nya fina vänner.  
 
Jag har uppskattat tiden hemma extra mycket för att jag hinner hänga med min fina bror som tydligen aldrig slutar växa. Snart får han väl basröst också, herregud. Men han är bra. Gustav. 

Har haft mycket kul i Gamleby med neonfester, maskerad och Halloween bland annat. Och vi har återigen fått besök av delar av Jönköpingsklassen vid några tillfällen vilket har varit underbart varje gång! (Så fortsätt komma hit!)
 
Slutligen är här lite blandade delar av sommar höst och vinter som måste få vara med, med människor som gör en glad och dagar som bara varit bra. 
 
Det här är de delar av 2015 som gjort mig glad. Precis som ni är jag inte glad hela tiden men varför skulle jag anstränga mig för att minnas de andra delarna? Det här är en påminnelse till mig själv över att komma ihåg att ha kul och vända tråkig och jävlig energi till att göra nått bra av det. Konst skapas bäst i svackor har jag hört, och man är aldrig mer motiverad till att ge sig ut o springa som när man är förbannad. 
 
2016 ska jag därför skita i allt som gör mig annat än glad. 
Jag ska ge gärnet i utbildningen som i mina ögon sniglat sig fram under hösten med mycket teori och inramade uppgifter. Jag måste plåta mer människor vilket jag knappt gjort denna höst då man snöat in sig på annat. Jag har också fått en tanke tänd hos mig då jag nu ser bla. Erik Madigan Heck som den störta inspirationskällan inom modefotografi, men tanken på att istället för fotograf möjligen kanske inrikta mig på att bli retuschör har jag aldrig haft så stark förut. Detta är något jag får utforska mer på praktiken men det är en spännande och skrämmande tanke för det är ju fotograf jag vill bli, eller? 
 
Jag ska också bli bättre på att träffa människor man aldrig träffar längre, vissa närmare och vissa längre bort.
 
Det finns säkert så mycket mer man kan skriva om det gångna året och mängder av saker jag glömt bort, men de senaste delarna av 2015 får ni fortsätta scrolla ner för att läsa om, de är ju trots allt precis runt hörnet! 
 
 
Hoppas ni får en dunderbra start på detta år! Jag ska försöka hålla mina nyårslöften bland annat genom att köra årets första fotografering imorgon. Ha det gött :)
Till top